Artykuły

« Powrót

Czas na osobowość!

Każdy projektant ma swoje 5 minut. Po zaprezentowaniu kolekcji może pojawić się jako ostatni, ukłonić się przed publicznością i cieszyć się oklaskami. Trwa to zwykle chwilę. Artyści, którzy tworzą komplementarną i spójną wizję dzieła - pozostają w sercu widowiska. Tak było na pokazie Magdaleny Kuczmy, która 6.04.2013 roku w Hotelu MAX w Luboniu „opowiedziała" swoją kolekcję. Była konferansjerem, obrońcą
i kreatorem własnej marki. W kuluarach szeptano, że jest skazana na sukces.

 

Magda Kuczma jest osobą o wszechstronnych zainteresowaniach, maluje, projektuje ubrania i biżuterię, zajmuje się wizażem, stylizacją, konsultacjami w zakresie budowania wizerunku. Można by rzec, człowiek renesansu. Osobie dobrej w wielu dziedzinach, znacznie trudniej zaistnieć na rynku. Nie jest się wówczas utożsamianym z konkretnym produktem, ale w zamian tworzy się patchworkową kompozycję, wyrażoną w autorskich pomysłach. Dla przeciętnego klienta może to być zbyt nowoczesne, zbyt skomplikowane.   Aktualne tendencje pokazują, że marka przyszłości opiera się na współdziałaniu kilku sfer, wzajemnym korzystaniu z zasobów sztuk, które najpełniej i najpiękniej znaczą, gdy są zestawione ze sobą. Projekty Magdaleny Kuczmy potwierdzają, że interdyscyplinarność stanowi źródło niejednej inspiracji dla odważnych projektantów, ponadto nie jest tylko wyzwaniem, lecz potwierdzeniem złożonej osobowości artystki. 

 


Ubrania mówią o nas, tak uważa się powszechnie, z tego założenia wywodzą się rozważania o etykietowaniu ludzi i ocenianiu drugiego człowieka po pozorach. Moda uliczna bywa nachalna, łatwo ją skopiować, często nawet kłóci się z pięknem, powoduje, że ludzie zatracają własną tożsamość i upodabniają się do tłumu. Tak postrzegana pogoń za modą powoduje, że człowiek wyraża tylko podobieństwo do innych. A przecież indywidualność nie mieści się w żadnej z szuflad, ona bowiem chce znaczyć coś więcej niż szara masa. Pokaz autorskiej kolekcji Magdy Kuczmy wychodzi poza schematy, staje się raczej „wielokropkiem". Magdalenie Kuczmie udało się pokazać, że ubrania mogą mówić o nas wieloznacznie i na wiele sposobów.

 


Odzież damska i męska na wiosnę/lato 2013, według pomysłu projektantki, to niewymuszona elegancja, która dobrze komponuje się ze sportową nutą, wysmakowany luz, nonszalancja z klasą. Wrażliwość i pomysł na siebie, wydaje się, że to tylko słowa -klucze, ale w przypadku kolekcji Magdaleny Kuczmy, one realizują się przez dbałość o detale. Sama projektantka wyznała, że zależy jej na tym, by szczegółom nadać wyjątkową wartość. Podstawą kolekcji jest miksowanie stylów, bazowanie na trudnych do zdefiniowania kolorach, co zresztą może być świetną receptą na zabicie nudy. Magdalena Kuczma czerpała pomysły z malarstwa, architektury i świata przyrody. Jej kolekcja oddaje ducha czasów ważnych dla rozwoju mody, lat 20. i lat 30., które artystka zinterpretowała w nowoczesnej aranżacji.

 


Stroje z pokazu, fryzury, dodatki, zachowanie modelek  -  tworzyły spójną, dobrze opowiedzianą historię. Przez naturalność i autentyczność przekazu, projektantka zyskała wielu zwolenników. Charakter, zadziorność i łamanie stereotypów, stanowią dla Magdy Kuczmy dowód na to, że modzie nie należy stawiać ograniczeń, trzeba po prostu dać jej wolność. Alternatywne rozwiązania pojawiły się również w kilku stylizacjach, zapowiadających kolekcję weekendową, która podczas pokazu została poddana ocenie widzów. Propozycje projektantki zostały przyjęte z entuzjazmem.

 


Kolekcja bez zbędnego zadufania i patetyzmu, lecz z uśmiechem i dystansem, mówi o samoświadomości, odkrywaniu w modzie tego, co wyrazi nasze wewnętrzne piękno. Projektantce bliska jest maksyma Coco Chanel: „moda przemija, styl pozostaje". Po obejrzeniu kolekcji Magdaleny Kuczmy ma się wrażenie, że chociaż moda przemija, pozostaje swoboda bycia sobą.

                                                                                                                                              Dominika Dymek

 Dominika Dymek – poetka, felietonistka. Studiuje  filologię polską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, realizując dwie specjalności: nauczycielską i kulturę mediów cyfrowych. Jej praca licencjacka została wytypowana do Konkursu na Najlepszy Referat Studencki i Najlepszą Pracę Licencjacką Instytutu Filologii Polskiej, UAM. Publikuje na łamach lokalnej prasy m.in. w magazynie „Bliżej", „Tygodniku Noteckim" oraz „Echach Noteckich". Współpracuje z Wielkopolskim Instytutem Jakości. Felietonistka portalu Marka JUTRA. Od 10 lat tworzy z pasją poezję. Debiutowała tomikiem „Podróż po natchnienie" wydanym w 2009 roku. Jest laureatką Nagrody Burmistrza Wielenia za szczególne osiągnięcia kulturalno-artystyczne w roku 2012.C

Średnia (1 Głos)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.


Brak komentarzy. Bądź pierwszy.