Artykuły

« Powrót

Marketing narracyjny - kto ma dzisiaj władzę?

Życie produktu zaczyna się od słów… One wprowadzają rzeczy na właściwe tory, nadają wyrazisty kształt. Tak rozpoczyna się opowieść – element marketingu narracyjnego.

 

Wartości, nadawane przedmiotom, mogą skutecznie oddziaływać na ludzi.
Tym samym w produkcie umieszcza się kogoś wspomnienie z lat szkolnych, ulubiony zapach, kolor, który poprawia humor albo smak dzieciństwa, zawsze specyficzny, wyjątkowy.


Gdy opowieść jest spójna, uporządkowana, daje odbiorcy poczucie, że jest on w stanie przewidzieć dalszy ciąg. Odwołanie się do utartego motywu, toposu, to częsty chwyt marketingowców, którzy na dobrze znanym tworzywie budują nową, innowacyjną narrację.
Z kolei elementy zaskoczenia mogą wzbogacać przedstawianą historię, przykuć uwagę oraz zapewnić dreszczyk emocji. Stopniowanie napięcia w narracji objawia się nieoczekiwanymi, przewrotnymi wątkami, a niekiedy nawet niedokończeniem opowieści urwaniem jej…,co zdarza się w reklamach. Zakończenie otwarte, które budzi niedosyt, może doskonale wpisywać się w projekt narracyjny.

 

Ciekawym sposobem opowiadania w marketingu, jest, na przykład gra z konwencją. Proste, lecz niebanalne rozwiązania mogą zmienić sposób postrzegania towaru, który trzeba zareklamować i sprzedać. Dzisiaj kupuje się historie, szuka narracji w otaczającym świecie, przepełnionym znakami i symbolami. W związku z tym konsument kupuje wyobrażenie o produkcie, poddaje je własnej interpretacji, w zależności od doświadczeń   i światopoglądu, może modyfikować sens. Na takiej zasadzie działają narracyjne wytwory: McDonald's, Coca-Cola, czy Nokia.

 

Celem marketingu narracyjnego jest pobudzenie sfery aksjologicznej, wykształcenie
w umyśle odbiorcy pragnienia obcowania z dobrą, ciekawie przedstawioną opowieścią.
Od tego zależy sukces kampanii reklamowej, wzrost zainteresowania produktem. Spełnienie oczekiwań grupy konsumentów może realizować się na wielu poziomach. Właśnie dlatego marketing narracyjny bywa diagnozą, wniknięciem w myślenie ludzi o przedmiocie, który pragną nabyć. To także poznanie uprzedzeń i zasad, jakie tworzą hierarchię wartości jednostki. Zbudowanie opowieści pomaga nadać rzeczom tożsamość, ukształtować wizję danej marki, a także przekonać jeszcze nieprzekonanych, co potwierdza fakt, jak narracje samoistnie wkradają się do życia codziennego zwykłych odbiorców kultury. Często oddziaływanie dobrze opowiedzianej historii rozpowszechnia się bez celowego powtarzania, nagłaśniania ze strony pomysłodawców. To właśnie narracja pozwala na zawładnięcie umysłami zwykłych konsumentów, zmusza ich do włączenia się w rozmowę, opowiedzenia historii produktu sąsiadom, przyjaciołom, obcym ludziom w poczekalni. Słowo broni się samo.

 

W projektowaniu produktu od podstaw, liczy się to, by konsument zamyślił
się, spojrzał podejrzliwie, podjął wyzwanie interpretacyjne – to dowód na to, że narracje  silnie oddziałują na emocje, formatują rzeczywistość wokół nas. Władza w dziedzinie marketingu i reklamy należy do tych, którzy na swej opowieści zbudują całą oś marki, uwypuklą osobowość, a także poszukają mitów, drzemiących głęboko
w ludzkiej świadomości.

 

Dominika Dymek

 

Dominika Dymek – poetka, felietonistka. Studiuje filologię polską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, realizując dwie specjalności: nauczycielską i kulturę mediów cyfrowych. Jej praca licencjacka została wytypowana do Konkursu na Najlepszy Referat Studencki i Najlepszą Pracę Licencjacką Instytutu Filologii Polskiej, UAM. Publikuje na łamach lokalnej prasy m.in. w magazynie „Bliżej", „Tygodniku Noteckim" oraz „Echach Noteckich". Współpracuje z Wielkopolskim Instytutem Jakości. Felietonistka portalu Marka JUTRA. Od 10 lat tworzy z pasją poezję. Debiutowała tomikiem „Podróż po natchnienie" wydanym w 2009 roku. Jest laureatką Nagrody Burmistrza Wielenia za szczególne osiągnięcia kulturalno-artystyczne w roku 2012.

Średnia (1 Głos)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.


Michał Cichocki
Pani Dominiko bardzo dobry felieton. Dziękuję i proszę o więcej.
Pozdrawiam
Michał Cichocki
Zamieszczone 29.03.13 13:47.