Artykuły

« Powrót

Przed założeniem facebooka firmowego

 

Niestety, tego typu działalność miała większe uzasadnienie trzy lata temu, dziś strony publiczne zostały obłożone różnymi obostrzeniami w zakresie obecności swoich treści na tablicach osób prywatnych. Obostrzenia można pominąć, ale wymaga to opłaty na rzecz facebooka. Chodzi tu zwłaszcza o funkcję "Promuj", która pojawia się przy zamieszczaniu treści na profilu firmy. Na reklamę możemy jednorazowo wydać od 20 do 1000 zł. Czy taki nakład środków ma sens?
 
Facebooka nie można po prostu założyć. Trzeba o niego dbać i rozwijać, zwłaszcza w branży o wysokiej konkurencji. Profil każdej firmy jest taki sam od strony formalnej, więc nie można przyćmić konkurencji jakością wykonania czy nowatorskim pomysłem, co umożliwia własna strona firmowa. Najważniejszą rzeczą, którą można zaoferować, jest systematycznie zamieszczana nowa informacja. Toteż jeśli nawet zdecydujemy się na reklamę naszej firmy, to musimy mieć na uwadze to, aby wyróżnionej treści towarzyszyła cała reszta innych informacji świadczących o stabilnym statusie naszej działalności.
 
Kolejnym problemem jest relacja pomiędzy własną stroną firmową a profilem społecznościowym. Oba te miejsca nie mogą po prostu współdzielić tych samych newsów. Strona pozwala na informacje dłuższe, z większą ilością grafik. Natomast posty na FB to teksty bardzo krótkie, z jedną grafiką, liczbą lajków i udostępnień oraz komentarzami. Czasami można po prostu linkować na FB do strony firmy, ale pozostałe informacje muszą być krótkie i ekonomiczne.
 
Jak ma podejść mała firma bądź organizacja do facebooka? Musi przede wszystkim rozważyć, jak dużo zasobów może przeznaczyć na jego prowadzenie. Duże firmy mają wyspecjalizowane działy marketingu i PR, których zadaniem jest dbanie o bycie przedsiębiorstwa w internecie. Aktywne prowadzenie facebooka wymaga pracy nie tylko w kwestii kreowania informacji. Jakiś czas trzeba również poświęcić na monitorowanie komentarzy pod wpisami (i wyłapywać np. wulgaryzmy bądź zabrać głos, jeśli zawiąże się jakiś wątek) oraz na odpowiadanie na bezpośrednie pytania fanów. Należy się liczyć z tym, że fani będą traktować nasz FB jak centrum pomocy, serwis i biuro w jednym. Będą pytać bądź skarżyć się na wszystko; osoba im odpowiadająca musi mieć dobrą orientację w całej działalności firmy, aby od razu odpowiedzieć na pytanie bądź skierować je do odpowiedniego działu.
 
Najważniejszą jednak rzeczą jest nieprzecenianie facebooka. Mimo nęcących liczb i wskaźników cotygodniowych raportów, które wymiernie pokazują skuteczność danej akcji, należy zadać sobie pytanie o formę, w jakiej ma być prowadzony facebook. Branża rozrywkowa ma mniej kłopotów w wypełnieniu treścią swego profilu niż np. firma zajmująca się pośrednictwem pomiędzy firmami. Lepszym wyjściem wydaje się traktowanie profilu społecznościowego jako miejsca pośredniczącego w dotarciu konsumenta/klienta do dobrze przygotowanej własnej strony firmowej, którą można o wiele lepiej dostosować do swoich potrzeb niż znormalizowany profil FB. 
 
Prowadzenie facebooka wymaga dopasowania do profilu działalności naszej firmy, sporego namysłu kreatywnego, orientacji w działalności całej firmy oraz ciągłej obecności - jeśli firma jest na FB, to znaczy, że musi być tam cały czas i kontrolować sytuację. Facebook jest miejscem publicznym i jak na takie przystało, istnieje tam spora konkurencja, a niezadowoleni ludzie nie omieszkają publicznie wyrazić swojej opinii o naszej firmie w najbardziej widocznym miejscu. Nie można przeceniać lajków - naciśnięcie "Lubię to" nic nie kosztuje. Tylko wysiłek może sprawić, aby to kliknięcie miało sens i przełożyło się na prosperowanie firmy.
 
Piotr Langowski - filolog, zajmuje się krytyką i teorią gier wideo, publikuje regularnie na e.czaskultury.pl. Uczestniczył w przygotowaniach Poznań Game Arena 2012, ma doświadczenie w prowadzeniu facebooka zarówno komercyjnego, jak i organizacji non-profit. 
Średnia (0 Głosy)
Średnia ocena to 0.0 gwiazdek z 5.


Brak komentarzy. Bądź pierwszy.