Artykuły

« Powrót

Social media marketing - lubię to?

 

Te i inne zmiany, które czekają w przyszłości osoby zajmujące się marketingiem społecznościowym, kiedyś były tylko abstrakcją. Jednakże od kilku lat social media marketing staje się nieodzownym elementem kampanii reklamowej, pomaga dużym przedsiębiorstwom zwiększyć sprzedaż swoich produktów i usług, a mniejszym zaistnieć w świecie marketingu. Istnieje również wiele firm i doradców, którzy zajmują się wyłącznie pomocą skierowaną dla przedsiębiorców w korzystaniu z potencjału portali społecznościowych lub jest ona częścią ich usług internetowych. Jakie korzyści i zagrożenia wiążą się z tego typu działalnością?
 
Social media marketing jest obecny w serwisach uniwersalnych takich jak Facebook, Twitter czy Youtube, w serwisach biznesowych typu Linkedln, branżowych i tematycznych. Skupia się przeważnie na tworzeniu treści, która ma zwrócić uwagę użytkowników i zachęcić do podzielenia się nią ze swoimi znajomymi. W ten sposób materiały biznesowe są przesyłane od użytkownika do użytkownika i posiadają wyższy wskaźnik wiarygodności, ponieważ pochodzą z zaufanego źródła. Firmy uczą się słuchać swoich klientów i wchodzą z nimi w bezpośrednie relacje, a więc podejmują aktywność w tych miejscach, w których toczy się dialog. Dzięki temu mogą osiągnąć błyskawiczne efekty, zmniejszyć koszty działań marketingowych, uzyskać bezpośredni dostęp do pożądanej grupy docelowej, a także pozyskać partnerów handlowych. Za pomocą tzw. eventów, czyli wydarzeń promowanych na Facebooku i poprzez posty umieszczane na profilu publicznym zwanym fanpage'em można powiadamiać klientów o ważnych momentach w życiu przedsiębiorstwa, zaprosić do udziału w nich, dostarczyć informacji o danych kontaktowych czy zaznajomić z osobami, które już z nim współpracują lub są zadowolonymi konsumentami. W ten sposób tworzy się przyjaźniejszy wizerunek firmy. 
 
Trzeba jednak pamiętać o tym, aby nie popaść w naśladownictwo popularnych akcji, ponieważ wiąże się to ze znudzeniem i niechęcią użytkowników, a także z konsekwencjami prawnymi w przypadku posądzenia o plagiat. Do najczęstszych błędów należy też zakładanie przez firmy profili przeznaczonych tylko dla indywidualnych użytkowników zamiast stron fanów, co stwarza potencjalne zagrożenie prywatności dla klientów. Marketing społecznościowy wiążę się także często z dzieleniem się informacjami oraz innymi zasobami firmy za darmo, bez natychmiastowych korzyści, ponieważ może wymagać czasu i specjalisty z własnej branży chętnego do komunikacji, który będzie aktywnie szukał istniejących już społeczności i poprzez własny udział w dyskusji zachęcał do śledzenia informacji o firmie. Czasami również spotyka się opór wobec konieczności pokazania „ludzkiej twarzy" firmy, co jest związane z tym, że komunikacja za pomocą portali społecznościowych przypomina bardziej kontakty międzyludzkie niż czysto biznesowe. 
 
Reasumując, social media marketing zmienia zasady komunikacji pomiędzy firmami a klientami. Nowoczesne przedsiębiorstwa stanęły przed nowym zadaniem, którego realizacja ułatwi ich działanie marketingowe, ale wymaga przemyślanego planu i konkretnych, skutecznych strategii. Relacje pomiędzy klientem a przedsiębiorstwem stają bardziej skomplikowane, ale jak powiedział Mark Zuckerberg, główny twórca Facebooka: „Facebook nie został stworzony po to, aby stać się zwykłą firmą, ale po to, aby spełnić społeczną misję: uczynić świat bardziej otwartym i powiązanym". I niech tak zostanie.
 
Jolanta Nawrot, WFPiK UAM Poznań
Średnia (1 Głos)
Średnia ocena to 4.0 gwiazdek z 5.


Brak komentarzy. Bądź pierwszy.